ویتامین ها در بدنسازی : آیا ویتامین ها مفید و امن هستن؟

ویتامین ها در بدنسازی : آیا ویتامین ها مفید و امن هستن؟

ویتامین ها در بدنسازی : آیا ویتامین ها برای شما مفید و امن هستن؟

سوال: هر از گاهی حرفایی می‌شنوم که میگن مثلا ویتامین‌ها اصلا ایمن یا سالم یا اصلا مناسب نیستند. به عنوان کسی که خودش ویتامین مصرف میکنه، باید بگم این کلسیم و روغن ماهی هست که منو نگران میکنه.

در واقع، تو همین هفته بود که یه مقاله خوندم که در مورد یه مطالعه جدید صحبت کرده بود و این مقاله گفته بود زنانی که ویتامین‌های خاصی مصرف می‌کنند، خطر مرگشون بیشتر میشه. این حرف واقعا درسته؟ آیا ویتامین‌هایی که قرار هست به ما کمک کنه، در واقع مارو به کشتن میدن؟

یه مقاله جدید نشون میده که ویتامین‌ها دارن هممون رو به کشتن میدن!

هر از گاهی یه مقاله از یه جایی در میاد و رسانه‌ها هم از اونا به عنوان حقایق مهمی که نمی‌دونستید استفاده می‌کنند. و منظورم از “حقایق مهمی که نمی‌دونستید” اینه که با استفاده از اطلاعاتی که ازش سر در نمیارن قصد دارن شما رو بترسونن.

بالاخره باید یه راهی پیدا کنن تا مردم رو به وبسایت‌ها بکشونن و نرخ بازدیدشون رو یه جوری بالا ببرن!

 

بنابراین، واقعیت در مورد ویتامین‌ها چیه؟

اکثر سایت ها و پیج های شبکه های مجازی به جای اینکه اطلاعات علمی و اثبات شده بهمون بگه، چرت و پرت به خوردمون میده، احتمالا براتون سوال پیش اومده که آیا ویتامین‌ ها در بدنسازی واقعا امن، سالم و مفید هستن یا نه.

خب، این امر به چند نکته بستگی داره. برای مثال:

  • میتونه خوب باشه

اگه واقعا بدنتون دچار کمبود یک ویتامین یا مواد مغذی خاص هست، پس بله… استفاده از مکمل آن ویتامین یا ماده مغذی احتمالا برای شما خوبه. اینکه بگیم چقدر خوبه یک امر غیر ممکنه و میتونه به میزان کمبود شما و اون ویتامین یا ماده مغذی خاص مرتبط باشه. به هر حال، اگه به اندازه کافی یه ماده مغذی را دریافت نمی‌کنید و نمی‌تونید این مشکل رو از طریق رژیم غذایی برطرف کنید (که این روش باید همیشه راه حل شماره ۱ شما باشه)، پس استفاده از مکمل می‌تونه مفید باشه.

  • ممکنه بی‌فایده یا عملا بد باشه

اگه بدنتون دچار کمبود یک ویتامین یا ماده مغذی خاص نیست و از طریق رژیم غذاییتون همه مواد مغذی را به میزان کافی دریافت می‌کنید (که بایدم همینطور باشه)، پس استفاده از مکمل اضافی هیچ مزیت اضافی برای سلامت بدن شما نداره و سودی نمی‌برید. در بهترین حالت، این کار شما فقط تبدیل به یک ماده قابل دفع نا لازم و غیر ضروری میشه. اما در بدترین حالت، خطر مصرف بیش از حد رو به جون می‌خرید و این زمانیه که خطرهای اثبات شده و مشکلات مسمومیت اتفاق میفته.

  • میتونه خوب یا بد باشه

اگه نوعی مشکل سلامتی یا پزشکی دارید یا دارویی مصرف می‌کنید، پس یک مجموعه کاملا جدید از فاکتورها به وجود میان که باید در نظر بگیریدشون. همین حرف برای افراد دارای سنین و جنسیت متفاوت هم صدق میکنه. در برخی موارد، ویتامین‌ها و مواد مغذی خاص می‌تونن برای سلامتی شما مزیت اضافی داشته باشند و این به فاکتورهای متفاوتی بستگی داره. در موارد دیگه، ممکنه تعاملاتی بین این فاکتورهای دیگه و ویتامین‌ها/مواد مغذی وجود داشته باشه که باعث به وجود اومدن خطر برای شما بشه.

بنابراین، همونطور که گفتم، بستگی داره. مثلا برای من به شخصه…

چیزی که مصرف و اکثر مواقع توصیه می‌کنم

مثل خیلی‌های دیگه، منم توی فضای بسته ورزش می‌کنم و به اندازه افرادی مثل پستچی یا کارگر ساختمان در معرض نور مستقیم آفتاب نیستم. البته لازم به ذکره که در معرض نور خورشید بودن بدون عینک آفتابی ضررهای خاص خودشو داره. به همین دلیل، من از مکمل ویتامین D استفاده می‌کنم.

همچنین از شیر و اکثر محصولات لبنی متنفرم (همیشه بودم) و معدم نمیتونه اونا رو خوب هضم کنه. به همین دلیل، از مکمل کلسیم استفاده می‌کنم.

همچنین زیاد روغن ماهی مصرف نمی‌کنم، که یعنی مثل خیلی‌های دیگه، اسید چرب امگا ۳ به اندازه کافی در رژیم غذاییم نیست. به همین دلیل، از مکمل روغن ماهی استفاده می‌کنم.

اما ورای این‌ها، من یه رژیم غذایی سالم سرشار از سبزیجات مختلف و دیگر غذاهای مغذی دارم و در نتیجه هر چیزی که بدنم لازم داره رو روزانه به اندازه کافی بهش میرسونم. به همین دلیل، هیچ نیاز مبرمی به استفاده از مکمل‌های دیگه ویتامین‌ها و مواد مغذی ندارم.

توصیه من که کاملا واضح و مشخصه. ۱۰۰ درصد تمرکزتون رو روی مصرف هر چیزی که بدنتون لازم داره بذارید و این کار رو از طریق یه رژیم غذایی که عمدتا از غذاهای سالم و مفید تشکیل شده انجام بدید و حالشو ببرید!

و در آخر، اگر هنوز در مورد فاکتورهای شخصی خودتون موارد نامفهومی دارید، پس استفاده از مکمل‌های ویتامین/مواد معدنی را برای جبران اونا در نظر بگیرید. وقتی اون ویتامین‌ها/مواد معدنی مزیت‌های علمی اثبات شده داشته باشند، انجام این کار هیچ ایرادی نداره. (مثل ویتامین D، کلسیم و روغن ماهی که خودم مصرف می‌کنم)

نظر خودتون رو بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند