کدوم نوع از پروتئین وی برای من مناسبه (کنسانتره، ایزوله و هیدرولیز)

کدوم نوع از پروتئین وی برای من مناسبه؟ (کنسانتره، ایزوله و هیدرولیز)

ممکنه برای شما هم پیش اومده باشه که از خودتون (شاید هم از مربی، دوست یا آشناتون) بپرسید که کدوم پروتئین وی براتون مناسبه! شاید هم جزو افرادی باشید که دوست داره بدونه «تفاوت بین پروتئین وی هیدرولیزه، کنسانتره، ایزوله و مخلوط چیه؟».

اگه دنبال جواب این سوال‌ها هستید، بهتره این مطلب مطلب رو تا آخر بخونید. ما در این مقاله انواع پروتئین وی رو بررسی‌ کرده و چکیده‌ای از نکات مهم درباره هر کدوم از این مکمل‌ها رو براتون آماده کردیم. لطفا با ما همراه باشید تا پروتئین وی و انواع اون رو بیشتر و بهتر بشناسیم.

تفاوت‌ اصلی انواع پروتئین‌ وی چیه؟

خب برای شروع بررسی انواع پروتئین وی، بهتره اول از همه تفاوت‌های اصلی (از نظر ساختاری) هر کدوم از پروتئین‌های وی رو بدونیم:

پروتئین وی کنسانتره

باید بدونید که پروتئین وی کنسانتره در زمان تولید، کمترین فرآیند فرآوری رو پشت سر میذاره. به همین خاطر ارزون‌ترین نوع پروتئین وی محسوب میشه و از طرفی حاوی بالاترین میزان مواد غیر پروتئینی (لاکتوز و چربی) هم هست. البته لازم به ذکره که وجود لاکتوز داخل این مکمل، میتونه باعث بروز مشکلات هاضمه‌ای برای افرادی که مشکل هضم لاکتوز دارند باشه.

پروتئین وی ایزوله

پروتئین وی ایزوله از فرآوری شدن پروتئین وی کنسانتره به دست میاد. یعنی با حذف مواد غیر پروتئینی موجود در پروتئین وی کنسانتره (همون لاکتوز و چربی)، میزان خلوص پروتئین بالاتر میره و پروتئین وی ایزوله تولید میشه. البته این مکمل به دلیل گذروندن مراحل فرآوری بیشتر، گرون‌تر از مدل‌های کنسانتره هم هست.

پروتئین وی هیدرولیزه

پروتئین وی هیدرولیزه چند مرحله فرآوری ویژه رو پشت سر میذاره و در واقع، خالص‌ترین نوع پروتئین در بازار محسوب میشه. هرچند پروتئین وی هیدرولیزه مکملی با سرعت جذب بالا، هضم آسان و بسیار خالص محسوب میشه، ولی شما باید بدونید که قیمت اون نسبت به سایر مکمل‌ها بسیار بیشتر هست و از طرفی شرکت‌های تبلیغاتی و تولیدکننده‌های این محصول اطلاعات اغراق شده زیادی در رابطه با اون منتشر کردن.

پروتئین وی مخلوط

همون‌طور که از اسمش پیداست، این مکمل حاوی دو یا چند مورد از پروتئین‌های وی هست. (البته در اکثر موارد پروتئین وی مخلوط از ترکیب مدل‌های ایزوله و کنسانتره تولید میشه)

کدوم پروتئین وی برای عضله سازی و چربی سوزی مناسبه؟

احتمالا این سوال خیلی از شماهاست! ولی متاسفانه جوابی که قراره  بگیرید یکم نا امید کننده‌ست… راستش هیچ تفاوت بخصوصی بین پروتئین‌های وی (کنسانتره، ایزوله، هیدرولیزه و مخلوط) وجود نداره و شرکت‌های تولیدکننده هر قدر هم ادعا کنند که پروتئین وی اون‌ها خواص جادویی داره، دروغه! هیچ کدوم از این پروتئین‌ها به تنهایی (و به شکلی جادویی) توانایی افزایش میزان عضله سازی و چربی سوزی شما رو ندارن.

پس کدوم پروتئین وی رو مصرف کنم؟

با این که پاسخ سوال قبلی کمی نا امید کننده بود، ولی هنوز هم یک سری نکات وجود داره که باید در انتخاب مکمل پروتئین وی مناسب خودتون، بهش توجه کنید: قیمت و هاضمه!

 

  • پروتئین وی کنسانتره مناسب شماست اگه…خب راستش پروتئین وی مناسب شماست اگه تا سر حد مرگ ورشکسته شده باشید و از پس هیچ هزینه‌ای برنیاید! بله درست شنیدید، پروتئین وی کنسانتره تقریبا مناسب هیچ کسی نیست و علاوه بر اینکه پیدا کردن اون در بازار امروز سخت هست، هضم کردنش هم برای بسیاری از افراد مشکل‌سازه! (بین خودمون باشه، ولی بهتره این گزینه رو کلا حذف کنید…)

 

  • پروتئین وی ایزوله مناسب شماست اگه…مشکل هضم لاکتوز داشته باشید! اگه مشکل هضم لاکتوز داشته باشید احتمالا تمام پروتئین وی‌های کنسانتره باعث بوجود اومدن مشکلات هاضمه‌ای براتون خواهند شد. ولی ما به شما توصیه میکنیم که قبل از امتحان کردن گزینه‌های دیگه، برند پروتئین وی کنسانتره‌ای که مصرف میکنید رو تغییر بدید. بله با اینکه تمام پروتئین وی‌های کنسانتره ماهیت یکسانی دارند، ولی نوع تولید و مراحل ساخت هر برند میتونه باعث شکل گرفتن تغییرات بسیار مهمی باشه.

    ولی اگه تغییر برند هم نتونست مشکلات هاضمه‌ای شما رو حل کنه، بهتره برید سراغ یک گزینه دیگه: پروتئین وی ایزوله! هرچند قیمت این مکمل کمی بیشتر از مدل‌های کنسانتره هست، ولی فرآیندهای فیلترینگی که روی اون انجام میشه، تقریبا تمام مواد غیر پروتئینی که دلیل اصلی مشکلات هاضمه‌ای هستند، از ترکیب اون خارج میکنه و به همین خاطر برای افرادی که با لاکتوز مشکل دارند بهترین گزینه بازار محسوب میشه! اما فراموش نکنید که مراحل فیلترینگ هر برند متفاوت هست و بعضی از اون‌ها اصلا نتایج خوبی به همراه ندارد. مثلا فرآیند فیلترینگ مبتنی بر «جابجایی یونی» بدترین شکل جداسازی مواد اضافی هست؛ بنابراین برای جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر و هدر رفتن بودجه‌تون، توصیه میکنیم گزینه‌هایی که «میکرو فیلترینگ»، «میکرو فیلترینگ با جریان عبوری» و «میکرو فیلترینگ سرد» انجام میدن رو انتخاب کنید.

 

  • پروتئین وی هیدرولیزه مناسب شماست اگه…علاقه شدیدی به هدر دادن پول و ثروت‌ خودتون برای خرید موارد بی‌ارزش و اثبات نشده تبلیغاتی داشته باشید! بله در این صورت پروتئین وی هیدرولیزه مناسب شما خواهد بود و علاوه بر لذت بردن از فواید پروتئینی یکسان این مکمل با گزینه‌های دیگه، میتونید از هدر رفتن پول‌هاتون هم لذت ببرید

 

  • پروتئین وی مخلوط مناسب شماست اگه…جزو هیچ کدوم از دسته‌های قبلی که راجع بهشون حرف زدیم نباشید! (به عبارتی دیگه: جزو اکثریت باشید). در این صورت حتی اگه مشکل هضم لاکتوز داشته باشید هم پروتئین وی مخلوط همچنان بهترین گزینه برای شماست. برای دریافت همه فواید پروتئین وی (طعم، قیمت، میزان پروتئین و کاهش مشکلات هاضمه‌ای) انتخاب کردن گزینه‌ای که مخلوطی از موارد بالا باشه منطقی‌تره! اینطور نیست؟

    بهترین توصیه ممکن برای شما میتونه این باشه که محتویات مکمل‌های موجود در بازار رو به دقت بررسی کنید و گزینه‌ای رو پیدا کنید که مخلوطی از پروتئین وی کنسانتره و ایزوله باشه، هضم آسونی داشته باشه، مزه خوبی بده و با بودجه‌ای که در نظر گرفتید هم‌خونی داشته باشه… همین!

نظر خودتون رو بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند