بهترین برنامه رژیم غذایی برای کاهش وزن

برنامه غذایی کاهش وزن

برنامه غذایی کاهش وزن

جدیدا سوالی دریافت کردم که در اون شخصی از من خواسته بود لیستی از بهترین غذاها برای کاهش وزن رو بهش معرفی کنم.

راستش اول که سوال رو دیدم متوجه نشدم منظورش چی بود. ولی وقتی بیشتر راجبش فکر کردم فهمیدم که این دوست عزیزمون احتمالا به دنبال دو تا چیز هست…

  1. لیستی از غذاهایی که باعث میشن وزن کم کنیم.
  2. لیستی از غذاهای بسیار مغذی و حاوی منابع غنی پروتئین، چربی و کربوهیدرات هایی که بتونن رژیم غذایی خوبی برای لاغر شدن به حساب بیان.

چون من همیشه تلاش میکنم به همه‌ی سوالاتی که ازم پرسیده میشن جواب بدم، یک لیست از غذاهایی که با هر دو توصیف بالا جور باشن برای اون فرد فرستادم. و از اونجایی که میدونم ممکنه افراد زیاد دیگه‌ای هم این سوال رو داشته باشن، تصمیم گرفتم جوابمو به یه مقاله تبدیل و منتشرش کنم.

 

کدام غذاها باعث کاهش وزن میشن؟

خیلی خب، کاغذ و قلم خودتون رو آماده کنید. میخوام لیستی از بهترین غذاهای رژیمی که واقعا باعث کاهش وزن میشن رو برای شما بگم. آماده هستید؟ لیست اینطوریه:

  1. همچین
  2. چیزی
  3. وجود نداره

جدی میگم… واقعا همچین لیستی وجود خارجی نداره. هیچ غذایی وجود نداره که یه دفعه جادو کنه و باعث کاهش وزن بشه. هیچ غذای چربی سوزی وجود نداره. یعنی اصلا وجود خارجی نداره، نه که من راجبش ندونم!

میدونم که احتمالا حرفایی غیر از حرفی که من زدم دیدین، خوندین یا شنیدین، اما به من اعتماد کنید، هر چیزی که در این مورد دیدین، خوندین یا شنیدین چرت و پرت محضه. دلیل حرفمو میگم خدمتتون.

فقط یه رژیم وجود داره که باعث چربی سوزی میشه اونم رژیم کاهش کالری هست. رژیم کاهش کالری یعنی کمتر از مقدار کالری که بدنتون میسوزونه، کالری مصرف کنید. این فرآیند باعث میشه بدنتون چربی‌های ذخیره شده رو به انرژی تبدیل کنه و بسوزونه و این تنها روشی هست که باعث چربی سوزی واقعی میشه.

مسلما در این رژیم، نوع غذایی که از اون کالری دریافت میکنید خیلی مهم هست. به دست آوردن پروتئین، چربی، کربوهیدرات و مواد مغذی دیگه به اندازه‌ی کافی و لازم برای بدن، کنترل اشتها و غیره به خاطر سلامت شما هست. من توصیه میکنم که بیشتر کالری روزانه و مورد نیاز بدنتون رو از غذاهای سالم و مغذی دریافت کنید.

همونطور که میدونین، کاهش وزن همیشه به کالری مربوط میشه، نه منابع کالری. مهم نیست منبع کالری شما سالم یا ناسالم باشه، مهم نیست “بهترین غذاهای رژیمی” یا “بدترین غذاهای رژیمی” رو مصرف کنید، تنها چیزی که برای چربی سوزی مهمه کل میزان کالریه که مصرف میکنید و میسوزونید.

این یعنی اینکه اگه به دنبال بهترین غذاهای چربی سوز هستید تا باعث بشن بدن شما چربی سوزی کنه، پس دارید وقت خودتونو تلف میکنید.

برنامه غذایی کاهش وزن

بهترین برنامه غذایی کاهش وزن شامل چه غذاهایی میشه؟

حالا که فهمیدیم لیستی از غذاهای چربی سوز افسانه‌ای بیش نیست، وقتشه بریم سر وقت لیستی از منابع غذایی با کیفیت و غنی از پروتئین، چربی و کربوهیدرات‌هایی که بتونید اون‌ها رو در رژیم کاهش وزن خودتون قرار بدید.

یادتون باشه که هیچ کدوم این غذاها باعث کاهش وزن نمیشن (قبلا هم گفتم فقط یه رژیم کاهش کالری باعث کاهش وزن میشه)، اما کمک میکنن اشتهای خودتون رو کنترل کنید، باعث میشن سیر بشید و دیگه دلتون چیزی نخواد و حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد غذایی مختلف مورد نیاز بدنتون هستن تا خدای ناکرده سلامت و عملکرد بدنتون به خطر نیافته.

 

غذاهای سرشار از پروتئین مناسب برای برنامه غذایی کاهش وزن

همونطور که تا الان متوجه شدید، یه رژیم غذایی سرشار از پروتئین بخش مهمی از برنامه‌ی رژیمی هر فردی هست. این رژیم نقش مهم و کلیدی‌ در کنترل اشتها ایفا میکنه و اینکه برای حفظ عضله در هنگام چربی سوزی هم خیلی موثره. به همین دلایل (و هزاران دلیل موجه دیگه)، مصرف پروتئین در هر روز به مقدار کافی برای رژیم غذایی حیاتی هست.

در زیر لیستی از منابع غنی پروتئین رو مشاهده میکنید که میتونید برای تکمیل رژیم خودتون از بین اینا انتخاب کنید:

  • مرغ
  • ماهی (همه ی نوع ها)
  • بوقلمون
  • گوشت (همه ی نوع ها)
  • تخم مرغ/سفیده ی تخم مرغ
  • آجیل
  • شیر
  • پنیر
  • مکمل های پروتئین

 

غذاهای سرشار از کربوهیدرات مناسب برای برنامه غذایی کاهش وزن

بر خلاف همه‌ی رژیم های غذایی بدون کالری و حرف‌های بی ربطی که در مورد کربوهیدرات‌ها شنیدید، باید بدونید که کربوهیدرات‌ها اونقدرها هم بد نیستن. همونطور که قبلا گفتم، هیچ غذایی وجود نداره که واقعا باعث کاهش وزن بشه (منظور غذاهایی هست که باعث از بین رفتن چربی بشن). همچنین هیچ غذایی هم وجود نداره که بتونه باعث جذب چربی بشه. مردم به اشتباه فکر میکنن کربوهیدرات‌ها تاثیر زیاد و جادویی در این موارد دارن، اما اینطور نیست.

مصرف کالری بیش از حد تنها دلیل جذب چربی هست و این کالری میتونه از طریق پروتئین، چربی یا کربوهیدرات‌ها به دست بیاد. این یعنی اینکه تا وقتی میزان کالری مصرفی شما ثابت بمونه (که بایدم بمونه)، مصرف کربوهیدرات‌ها حتی در زمان کاهش وزن هم هیچ ایراد و مشکلی نداره.

 

در زیر لیستی از منابع غنی کربوهیدرات رو مشاهده میکنید که میتونید برای تکمیل برنامه غذایی کاهش وزن خودتون از بین این‌ها انتخاب کنید:

  • سبزیجات
  • میوه ها
  • آرد جو و محصولاتش
  • برنج
  • حبوبات
  • غذاهای نشاسته دار
  • سیب زمینی

 

غذاهای سرشار از چربی مناسب برای برنامه غذایی کاهش وزن

با اینکه کربوهیدرات‌ها (به عنوان مواد غذایی که در سال‌های اخیر باعث ترس مردم از چاقی شدن) جور چربی رو کشیدن، اما افرادی هم هستن که از چربی‌ها هم میترسن!

درست مثل کربوهیدرات ها، چربی هم باعث چاقی شما نمیشه. مصرف کالری بیش از حد باعث چاقی هست. مثل پروتئین، چربی هم نقش بسیار مهم و حیاتی در برنامه غذایی کاهش وزن ایفا میکنه و به اینم بستگی نداره که هدف شما از رژیمتون چیه (کاهش وزن، عضله سازی یا فقط حفظ سلامت بدن)، بدن برای اینکه عملکرد درست و خوبی داشته باشه به چربی نیاز داره.

ولی با این حال، انواع مختلفی از چربی هستن که وقتی دارید بهترین غذاها برای برنامه غذایی کاهش وزن خودتون رو انتخاب میکنید، باید به اونا توجه کنید. به خصوص از چربی‌های ترانس باید کاملا پرهیز کنید و چربی های اشباع شده (کمتر از اونی که تصور میکنید ترسناک هستن) رو در مقادیر کنترل شده و کم مصرف کنید اما چربی های اشباع شده‌ی مونو و اشباع شده‌ی پلی (به خصوص اسید چرب امگا 3) باید بخش بزرگی از رژیم شما رو تشکیل بدهند تا چربی سالم مورد نیاز بدن رو تامین کنند.

در زیر لیستی از منابع غنی چربی رو مشاهده میکنید که میتونید برای تکمیل رژیمتون از بین این ها انتخاب کنید:

  • ماهی(قزل آلا، ساردین و غیره)
  • مکمل‌های روغن ماهی (یکی از معدود مکمل‌هایی که به همه پیشنهاد میکنم)
  • آجیل و دانه جات (همه‌ی انواع)
  • کره‌های آجیلی (کره بادام زمینی)
  • روغن زیتون

 

قطعات پازل رو کنار هم بذارید!

من بهترین غذاها برای استفاده در برنامه غذایی کاهش وزن رو در اختیار شما گذاشتم. وقتشه که رژیم مناسب خودتون رو با انتخاب از بینغذاهایی که معرفی کردم تشکیل بدید. آیا این غذاها چربی سوزی میکنن؟ البته که نه. آیا این غذاها همان “غذاهای چربی سوز”معروف هستن؟ خیر، همچین چیزی وجود نداره.

بیخیال افسانه‌های رژیم غذایی بشید و در عوض بشینید فکر کنید ببینید برای کاهش وزن، به چه مقدار کالری در طول روز نیاز دارید (روش انجام این کارو در مقاله ی ” چگونه وزن کم کنیم ” توضیح دادم) و بعد غذاهای مناسب و دلخواه خودتون رو از لیست های بالا انتخاب کنید و رژیم رو شروع کنید. مراقب باشید از میزان کالری لازم برای بدنتون بیشتر مصرف نکنید، اگه بتونید این نکته رو کنترل کنید تضمین 100 درصد میکنم نتایج مثبت رو بعد از یه مدت به چشم خواهید دید.

برای دوستانت هم بفرست

Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
تحریریه آریوفیت

تحریریه آریوفیت

سلام، من حسین هستم! نویسنده، محقق در زمینه تناسب اندام و پشت پرده هر مطلبی که در آریوفیت میبینید. در اینستاگرام همراه من باشید ariofir.ir@

پست های اینستاگرام آریو فیت بهت کمک میکنه اندام ایده آلت رو بسازی

همین الان پست های اینستاگرام رو ببین

نظر خودتون رو بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند