چقدر طول میکشه وزن کم کنیم ، سیکس پک بسازیم یا عضله‌سازی کنیم؟

چقدر طول میکشه وزن کم کنیم

چقدر طول میکشه وزن کم کنیم ، سیکس پک بسازیم یا عضله‌سازی کنیم؟

چیزی که در طول سالیان زیاد تجربه آموختم اینه که مردم بیشتر به این علاقه دارن که بدونن چقدر طول میکشه تا به یه هدف تناسب اندام خاص برسند، نه به انجام کارهای لازم برای رسیدن به اون هدف.

احتمالا به همین دلیله که از من می‌پرسند چقدر طول میکشه وزن کم کنیم یا عضله بسازیم یا سیکس پک بسازیم و هیچکس نمیپرسه چطوری باید به این اهدف برسیم.

این هزارمین دلیلی هست که مردم به نتایج مد نظرشون نمیرسند. اونا فقط خیلی زیاد روز زمان تمرکز می‌کنند و می‌خوان همه کارها رو سریع انجام بدند، تا حدی که اصلا به خواستشون نمیرسند.

به همین دلیل پاسخ من به سوالات اینچنینی همیشه بیشتر طعنه آمیزه تا مفید. گاهی میگم “دقیقا ۷۸ روز و ۱۴ ساعت و ۳۲ دقیقه و ۱۵ ثانیه طول میکشه”. یا میگم “ابد و یک روز” یا “اگه وقتتو با پرسیدن سوالات زمانی بی ربط هدر ندی کمتر طول میکشه”.

میدونم، خیلی طعنه آمیزه. اما با این حال هر هفته از من این سوالا پرسیده میشه، به همین دلیل بالاخره تصمیم گرفتم این مقاله رو بنویسم و تمام تلاشمو کردم که در این مقاله پاسخ‌های طعنه آمیز به سوالات ندم. به خصوص این سوالات:

  • چقدر طول میکشه تا وزن کم کنیم؟
  • چقدر طول میکشه سیکس پک بسازیم؟
  • چقدر طول میکشه عضله بسازیم؟

از اونجایی که به نظر می‌رسه اینا معمول‌ترین اهدافی هستند که مردم براشون زمان تقریبی میخوان، پس سعی می‌کنم به این سوالا جواب بدم. اجازه بدید شروع کنم…

چقدر طول میکشه وزن کم کنیم ؟

خب، به طور متوسط اکثر افراد می‌تونن در طول هفته بین 250 گرم الی 1 گیلوگرم وزن کم کنند. این پاسخ بهترین از لحاظ سلامت، واقع‌گرایی، دوام و پیوسته بودن فرآیند کاهش وزن است و باعث عضله سوزی هم نمیشه (البته اگه عضله‌ای در کار باشه).

مسلما، جواب دقیق‌تر به سوال “چقدر طول میکشه وزن کم کنم” اینه که بستگی داره که چقدر میخوای وزن کم کنی. شوکه کنندست مگه نه؟

یعنی اینکه، با مساوی بودن میزان زحمت و مداومت، مسلما زمان لازم برای کاهش وزن یک شخص 100 کیلویی خیلی بیشتر از یک شخص 70 کیلویی طول میکشه.

بنابراین شخصی با وزن خیلی زیاد می‌تونه بدون هیچ مشکلی در طول هر هفته 1 کیلو یا بیشتر وزن کم کنه… به خصوص در اوایل کار. میزان کمی از وزنی که می‌خواهید از دست بدید ممکنه به هفته‌ای 250 تا 500 گرم کاهش برسه. شخصی که میزان متوسطی وزن می‌خواد کم کنه می‌تونه هفته‌ای بین 0.5 تا 1 کیلوگرم وزن کم کنه.

این یعنی اینکه، هر چه وزنی که می‌خواید کم کنید بیشتر باشه، سریع‌تر وزن کم می‌کنید، اما چون باید میزان بیشتری وزن کم کنید پس زمان بیشتری طول میکشه. و هر چه وزنی که می‌خواید کم کنید کمتر باشه، کندتر وزن کم می‌کنید، اما زودتر به نتیجه دلخواهتون می‌رسید چون کمتر باید کم کنید.

بنابراین، اول تصمیم بگیرید که چقدر وزن می‌خواید کم کنید و بعد یه حساب کتاب ساده بکنید تا بفهمید چقدر طول میکشه. اما به محض اینکه فهمیدید، حتما ۱۰۰٪ تمرکزتون رو روی کارهایی که باید انجام بدید تا به هدف برسید، بذارید.

 

چقدر طول میکشه تا سیکس پک بسازم؟

پاسخ این سوال هم خیلی به پاسخ سوال قبلی نزدیکه.

ببینید، دلیل اینکه شما سیکس پک ندارید اینه که عضلات شکم شما به اندازه کافی تقویت نشدن یا خوب تمرین نکردید. و مطمئن باشید هیچ ربطی به تمرینات مخصوص شکم، تمرین‌های شکمی جادویی و دستگاه‌های عجیب غریبی که تو تبلیغات سعی دارند به زور به شما بفروشند نداره.

تنها دلیلش اینه که شما چربی بدن خیلی زیادی در شکمتون دارید و این چربی‌های زشت، اون سیکس پک‌های خوشگل رو پوشوندن.

یعنی اینکه اگه می‌خواید سیکس پک‌هاتون دیده بشه باید چربی بسوزونید. بنابراین این چقدر طول میکشه؟ جوابی که برای سوال بالا در مورد کاهش کلی وزن و چربی دادم رو ببینید. همون حرف برای این سوال هم صدق میکنه، تنها تفاوتش اینه که هممون به صورت یکسان و به یک ترتیب چربی نمی‌سوزونیم.

منظورم اینه که، هممون دقیقا به یه شکل چربی می‌سوزونیم (که یعنی کالری می‌سوزونیم). اما، ژنتیک هر فرد ترتیب و الگوی چربی سوزی فرد را تعیین میکنه. و این فاکتور قابل تغیر نیست.

تنها کاری که می‌تونید بکنید اینه خوراک و ورزشتون رو به نوعی تنظیم کنید که باعث چربی سوزی بشن و بدن شما در نهایت بتونه چربی یک منطقه خاص بدن رو که مد نظر شماست رو بیشتر بسوزونه (که در این مورد، منظور شکم شما است). بنابراین، اگرچه میشه خیلی راحت گفت که میتونید X مقدار چربی در هفته بسوزونید، اما اینکه بگیم این X مقدار از کجای بدن شما سوزونده میشه غیر ممکنه.

هر چه این چربی‌ها بیشتر از شکم شما سوزونده بشن، سریع‌تر به سیکس پک می‌رسید (یا از نظر تکنیکی… سریع‌تر می‌تونید سیکس پک‌هاتون رو ببینید). و هر چه بیشتر این چربی‌ها از بقیه قسمتای بدنتون سوزونده بشن، بیشتر طول میکشه تا پک‌ها نمایان بشن.

اما دوباره می‌گم، هیچ کاری در رژیم غذایی یا برنامه ورزشیتون نمیتونید انجام بدید تا این الگوی چربی سوزی رو تغییر بدید. تنها کاری که می‌تونید بکنید اینه که به موثرترین شکل ممکن شروع به چربی سوزی کنید و صبر کنید تا همه چیز به روال عادیش برگرده. بالاخره در یک مقطعی، به سیکس پکتون می‌رسید.

 

چقدر طول میکشه تا عضله بسازید؟

بر اساس تجربه دست اول خودم، همه نتایج واقعی که تا حالا دیدم و تحقیقات مختلف و نظرهای متخصصان که در مورد سرعت رشد عضله بیان شده، این چیزیه که می‌تونم بگم:

یک مرد متوسط می‌تونه انتظار ساختن بین 125 الی250 گرم حجم عضله در طول هفته رو داشته باشه. یک زن متوسط می‌تونه انتظار نصف این مقدار رو داشته باشه.

اما درست مثل کاهش وزن، جواب کلی برای سوال “چقدر طول میکشه” همینه. از طرفی، جواب دقیق‌تر دوباره بستگی به خود شما داره.

برای مثال، یک فرد تازه‌ کار در بدنسازی می‌تونه خیلی سریع‌تر از شخصی که به صورت پیشرفته کار میکنه و تا همین الان کلی عضله ساخته، عضله‌سازی بکنه. شخصی که ژنتیک فوق‌العاده‌ای داره می‌تونه سریع‌تر از شخصی که ژنتیک بدی داره عضله‌سازی بکنه. و مسلما، شخصی که از استروید استفاده می‌کنه می‌تونه سرعت عضله‌سازیش رو از همه بیشتر بکنه.

بنابراین، اگرچه این تفاوت‌های شخصی نقش اساسی در پیشبینی اینکه دقیقا چقدر طول می‌کشه تا مقدار خاصی عضله رشد کنه، اما اکثر مردان احتمالا می‌تونن انتظار اضافه شدن (به طور متوسط) حدود 125 الی250 گرم عضله در طول هفته رو داشته باشند و اکثر خانم ها می‌تونن انتظار نصف این مقدار رو داشته باشند.

 

چطوری در سریع‌ترین زمان ممکن به این اهداف برسم؟

حالا که به طور کلی فهمیدید چقدر طول میکشه تا وزن کم کنید، سیکس پک بسازید یا عضله بسازید، یک نکته مهم دیگه هست که باید اشاره کنم: همه این تخمین‌های زمانی بر اساس بهترین حالات ممکن هستند.

یعنی اینکه، فرض بر اینه که شما از یک رژیم و برنامه ورزشی مناسب استفاده می‌کنید که مخصوصا برای دستیابی به یه هدف خاص طراحی شده. فرض بر اینه که شما تا بیشترین حد ممکن مداومت به خرج میدید و خودتون رو با ورزش از وسط نصف می‌کنید. فرض بر اینه که همه کارها را درست انجام میدید و هیچ اشکالی در طول مسیر به وجود نمیاد.

یه نکته خاص برای فردی که در حال مطالعه این مقاله است: فرض بر اینه که شما ۱۰۰ درصد تمرکزتون رو روی رسیدن به هدفتون می‌کنید، نه اینکه وقت و انرژیتون رو صرف فهمیدن جواب این سوال که چقدر طول میکشه و چقدر باید انتظار کم شدن وزن و چربی داشته باشم بکنید.

اگه دنبال یه تخمین زمان خیلی سریع هستید، باید بگم که چنین چیزی وجود نداره. این فرآیند همیشه یک فرآیند آهسته و پیوسته بوده، همیشه هم همینطور خواهد بود و هر کسی که غیر از این به شما میگه، سعی داره از انتظارات غیر واقع‌گرایانه شما سوء استفاده بکنه.

بنابراین، نتیجه این مقاله مشخص و سادست. اگر واقعا می‌خواید بهترین نتایج رو در سریع‌ترین زمان بگیرید… پس زمان کمتری صرف نگرانی راجع به اینکه چقدر طول میکشه تا به هدف برسید بکنید و بیشتر روی کارهایی که باید انجام بدید تمرکز کنید. موفق باشید

برای دوستانت هم بفرست

Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
تحریریه آریوفیت

تحریریه آریوفیت

سلام، من حسین هستم! نویسنده، محقق در زمینه تناسب اندام و پشت پرده هر مطلبی که در آریوفیت میبینید. در اینستاگرام همراه من باشید ariofir.ir@

پست های اینستاگرام آریو فیت بهت کمک میکنه اندام ایده آلت رو بسازی

همین الان پست های اینستاگرام رو ببین

نظر خودتون رو بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند